Maserati, Rolls Royce, Mercedes, Cadillac…een kijkje in de luxueuze auto-keuzes van kameraad Brezjnev

door Beata Bruggeman-Sękowska

Het is 1980. Niet ver van Zaridovo rijdt Leonid Lijitsj Brezjnev vanuit zijn datsja nogal roekeloos met zijn zwarte Rolls-Royce Silver Shadow, een cadeautje van koningin Elisabeth II. Plotseling belandt hij onder een vrachtwagen. Zijn limousine raakt beschadigd maar hij overleeft het ongeluk.

Het is niet het enige auto-ongeluk dat door hem werd veroorzaakt. Zijn beroemde Rolls-Royce Silver Shadow met een verbaasd kijkende Brezjnev-pop achter het stuur kan nu in het Riga Motor Museum worden bewonderd. Je kunt er auto’s van de hoogste Sovjet-leiders uit de jaren 1930 tot en met 1970 bekijken.

Gelijkheid voor enkele uitverkorenen

Leonid Iljitsj Brezjnev was 18 jaar lang (1964-1982) de leider van de Sovjet-Unie in zijn functie van secretaris-generaal van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie (CPSU). Dit was de op een na langste termijn, achter Jozef Stalin. Net als andere communistische leiders leefde hij niet naar wat hij predikte overeenkomstig de communistische gelijkheidsdoctrine. Dit wordt treffend weergegeven in een bekend grapje: “Brezjnev showt aan zijn moeder zijn luxueuze huis maar zij zegt niets. Daarom laat hij haar zijn auto’s zien, maar opnieuw zegt ze geen woord. Hij wordt boos en vraagt haar wat zij vindt van wat ze heeft gezien. En zij antwoordt: ‘Het is heel mooi, maar wat gebeurt er als de communisten weer aan de macht komen’.”

In alle landen die zijn bezet door communistische heersers leed de bevolking honger en armoede, en werden burgers vervolgd en vermoord. Maar de communistische elite, de nomenklatoera, leefde in weelde. Bijna alles was voor hen gratis, eigendom van de staat natuurlijk maar door de elite gratis te gebruiken. In het echte leven maakten zij de fameuze uitspraak uit George Orwells Animal Farm waar: “all animals are equal, but some animals are more equal than others.” Lenin reed rond in een Delaunay-Belleville die was geconfisqueerd van tsaar Nicolaas II en later gebruikte hij een Rolls Royce. Stalin was gek op Packard en Brezjnevs auto-verzameling bulkte van de dure merken.

Russische wagens met een Sovjet-uiterlijk en imperialistisch comfort

Brezjnev was beroemd, of berucht, vanwege zijn zwakte voor dure limousines. Op officiële foto’s reed hij in door Rusland gemaakte auto’s maar privé genoot hij van de allerduurste Westerse limousines.

Zijn Russische Segull (GAZ Tsjaika) moest worden aangepast aan zijn dure smaak. Het interieur werd gemaakt van natuurhout en werd geleverd door de leverancier aan Aston Martin, Bentley en Rolls-Royce. De auto werd uitgerust met een telefoon, een stereo radio-ontvanger, een afstandsbediening voor de radio in de armleuningen, verwarmde deuren en ramen, sigarettenaanstekers en asbakken. Daarnaast gebruikte hij een ZIL-114 die verschillende keren moest worden gemoderniseerd zodat hij steeds de modernste versie had.

Dure auto-cadeaus en riskante testritten

Brezjnev reed in zijn dure limousines uit de enorme auto-verzameling gewoonlijk tussen het Kremlin en zijn privé-datsja in Zavidovo zonder inachtneming van de openbare veiligheid en onder invloed van wodka. Maar wie zou hem ook een boete durven geven?

  A famous Rolls-Royce Silver Shadow, gift from a Queen Elizabeth II, together with Brezhnev mannequin behind the wheel looking pretty astonished can be seen nowadays at a Riga Motor MuseumLatvia. Photos: ©communications-unlimited.nl 

A famous Rolls-Royce Silver Shadow, gift from a Queen Elizabeth II, together with Brezhnev mannequin behind the wheel looking pretty astonished can be seen nowadays at a Riga Motor MuseumLatvia. Photos: ©communications-unlimited.nl

 

Zijn zwakte voor dure auto’s was geen geheim en wereldleiders werd aangeraden hem tijdens een bezoek aan Moskou of wanneer zij hem in eigen land ontvingen een dure auto te geven. De wereldleiders wisten ook van zijn roekeloze ritjes en sommigen hebben ze zelf ervaren.

Brezjnevs verzameling auto’s omvatte topmerken als Maserati, Rolls-Royce, Jaguar, Mercedes-Benz, Cadillac, Lincoln en Porsche. Van Charles de Gaulle ontving Brezjnev een Citroën SM, Van Jozef Tito een Zastava 1100 en van de Japanse premier kreeg hij het als tweede geproduceerde exemplaar van de Nissan President (het eerste exemplaar was de officiële auto van de premier zelf).

In 1973 kreeg Brezjnev van de Duitse bondskanselier Willy Brandt tijdens een staatsbezoek een Mercedes Coupé SL versie 450 SLC. Brezjnev ging er onmiddellijk een testrit mee maken. Op een slingerende weg naar hotel Petersberg in Bonn-Bad Godesberg reed hij zijn cadeau in puin.

Van een andere bondskanselier kreeg hij een Mercedes model 600 met 6 deuren. Deze serie was uiterst uniek. Er wordt gezegd dat er maar twee exemplaren van zijn gemaakt: de ene werd aan Brezjnev gegeven, de andere aan de keizer van japan.

Brezjnev kreeg twee Rolls-Royces. De Amerikaanse industrieel Armand Hammer gaf hem de zeer unieke Rolls-Royce Silver Shadow, waarvan er indertijd maar vijf exemplaren in de hele wereld zouden zijn geweest. Zijn tweede Rolls-Royce was het exemplaar waarmee hij in de buurt van zijn datsja het auto-ongeluk kreeg, het cadeau van koningin Elisabeth II.

In de jaren zestig kreeg hij een bordeauxrode Maserati Quatroporte met een ongekende paardenkracht van 290pk en een acceleratievermogen tot 230 km/u van niemand minder dan de leider van de Italiaanse communistische partij.

Van de Amerikaanse president Richard Nixon kreeg Brezjnev drie dure auto’s: een Cadillac, en Cadillac Eldorado en een Lincoln Continental. Toen Nixon in 1972 een bezoek aan Moskou zou brengen kreeg Nixon van de ambassadeur van de Sovjet-Unie te horen dat Brezjnev graag een Cadillac Eldorado zou ontvangen. Er wordt gezegd dat deze auto in drie dagen is gemaakt. Op de vierde dag werd de auto door een transportvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht naar Moskou vervoerd.

Toen Brezjnev in 1973 tijdens een bezoek aan de VS Camp David [het buitenverblijf van de Amerikaanse presidenten] bezocht kreeg hij van Nixon een Lincoln Continental met extra snufjes als centrale muziek, elektrisch verstelbare stoelen en airco. En weer wilde hij onmiddellijk een testrit maken. Hoewel de secret agents bezwaar maakten, stapten Brezjnev en Nixon in de auto en maakten een ritje. Brezjnev zat achter het stuur. Hij kende de omgeving van Camp David niet en reed met grote snelheid over de bochtige nauwe wegen, ondanks aanmaningen van Nixon om de snelheid te matigen. Toen de riskante testrit tenslotte voorbij was complimenteerde Nixon de Sovjet-leider met zijn rijvaardigheid om zeker te stellen dat het diplomatiek overleg voortgang kon vinden.

Tijdens een ander bezoek aan Washington DC kon Brezjnev de verleiding niet weerstaan in een Lincoln door de straten te rijden. Toen de geheime dienst bezwaar maakte, zei hij: “Ik zal de vlag van de auto af halen, een zonnebril opzetten, zodat ze mijn wenkbrauwen niet kunnen zien, en rijden zoals een Amerikaans zou doen.” Waarop Henry Kissinger zei: “Ik heb met u auto gereden en ik denk niet dat u rijdt als een Amerikaan.”[1]

Stalin’s limousine with a 75 mm thick bullet proof glass at a Riga Motor Museum, Latvia. Photos: ©communications-unlimited.nl

Hoeveel auto’s Brezjnev had is officieel niet bekend. Sommige bronnen stellen enkele tientallen, andere enkele honderden. Sommige van zijn auto’s worden nog altijd te koop aangeboden. De Befaamde Rolls Royce waarmee hij bij Zavidovo een ongeluk had is te zien in het Riga Motor Museum. Je kunt daar een interessante collectie auto’s van het Kremlin uit de periode tussen de jaren dertig en de jaren zeventig zien, inclusief Stalins limousine met 75 mm dik kogelwerend glas.

 

Foto’s: ©communications-unlimited.nl  Bron: https://nl.communications-unlimited.nl/maserati-rolls-royce-mercedes-cadillaceen-kijkje-in-de-luxueuze-auto-keuzes-van-kameraad-brezjnev/